mandag 5. januar 2009

Gåtur: Gjøvdal - Mjåvasstøyl

Mjåvasstøyl er mest kjent som en av plassene Inger og Knut holdt til når de levde som fredlause i heiene her i 31 år. Nå står plassen tom og forlatt...

Det er nok endel folk som tar turen innom for å se denne plassen det står skrevet mye om i triologien "Krossen er din", av Engvald Bakkan.






Stien til Mjåvasstøyl begynner egentlig ved Hunemo i Gjøvdal.

Men jeg tok kanoen over elva fra Sandnes i Gjøvdal (siden jeg bor her) og gikk opp Trolldalen, over Stallfjell, ned til Eiklitjønn og fulgte bekken som går så ut til stien. Så var det bare å gå langs Urdvatn og bekken som går ned til Mjåvasstøyl.
Når jeg var framme var det ett himla reinvær. Fikk satt meg inntil ei bu og fant fram nista og kaffien. Ser det er lenge siden det har bodd folk her. Ganske igjengrodd. Men ser for meg at det var riktig så fint her inne en gang når de slo jordene rundt her ;)

Etter å ha spist litt mat, tenkt litt på de fredlause og fått ned litt varm kaffi, satte jeg kursen tilbake til Sandnes.

Turen fra Sandnes/Hunemo til Mjævasstøyl tar ikke mer enn en og en halv time.


Liten og grei ettermidagstur:)





2 kommentarer:

  1. Det er hjemsøkt, vi har sett det. Ikke dra dit hvis du er redd.

    SvarSlett
  2. Det er hjemsøkt, vi har sett det. Ikke dra dit hvis du er redd.

    SvarSlett